В Україні торговельні мережі змінили роботу в умовах війни

Поділитись

В Україні торговельні мережі змінили роботу в умовах війни

Як героїчно боронить Україну наша армія, так міцно намагаються стояти на захисті продовольчої безпеки українців вітчизняні рітейлери.

Вже місяць як мужньо і незламно наша армія захищає українську землю від російської навали. За цей період наш бізнес вчиться працювати у нових реаліях. Проте вітчизняна продовольча сфера практично не мала часу на адаптування, тому що в неї особлива і надзвичайно важлива місія – захищати наших громадян від голоду.

Кожен день тисячі продавців, кухарів, вантажників, водіїв в усіх регіонах країни виходять на роботу аби забезпечити українців, принаймні найнеобхіднішими харчами. В деяких куточках України така праця є, без перебільшення, героїчною, адже інколи доводиться працювати під кулями та під звуки вибухів.

Новим для роботи супермаркетів та інших магазинів є і підлаштування під комендантську годину, а також під періодичні сирени, які повідомляють про повітряну загрозу. Все це призводить до того, що магазин потрібно зачиняти.

Щоб допомагати вимушеним переселенцям або людям, які лишились в гарячих точках, більшість українських торговельних мереж створюють так звані гуманітарні штаби. Вони збирають харчі і речі першої необхідності, щоб потім роздати тим, хто цього потребує.

Війна докорінно змінила роботу продовольчого бізнесу в країні. Зміни торкнулись кожного напрямку: логістики, операційної роботи, маркетингу, комерційних департаментів тощо. В умовах воєнного стану рітейлерам часто-густо потрібно оперативно реагувати на нові виклики, щоб не порушити роботу окремих магазинів або й всієї мережі.

Зміни асортименту

Безумовно, війна вплинула і на харчові вподобання українців. Для прикладу, деякі з тих, хто раніше надавав перевагу продуктам преміум класу, змінили свій раціон на більш дешеві продукти для економії коштів. А загалом, більшість населення почала запасатись продуктами з тривалим терміном придатності. Значне збільшення попиту на такі продукти призводить до їхньої тимчасової нестачі на полицях магазинів.

“В пріоритеті зараз бакалія — крупи, борошно, цукор, сіль, консерви. Ми оперативно поповнюємо записи, щоб полиці не були порожніми. На ці категорії товарів буде і надалі великий попит, тому можна спрогнозувати їхній дефіцит. Проте, в яких обсягах він буде, спрогнозувати неможливо”, – наголосила виконавчий директор мережі Varus Наталія Азюковська.

Вона зазначила, що мережеві склади не мають великих запасів продукції, оскільки майже одразу товари доставляють на полиці супермаркетів або направляють на гуманітарну допомогу.

Щоб уникнути пустих полиць, деякі мережі супермаркетів запровадили обмеження продажу кількості певних товарів в одні руки.

“Населення призвичаїлось купувати продукти з надлишком, і коли певні товари з’являються на полицях, то їх миттєво розкуповують. І задля уникнення штучного ажіотажу ми ввели норму, яка регулює ці питання. Тобто ми обмежили реалізацію товарів до двох одиниць одному покупцю саме соціально значущих товарів. Це дасть можливість наповнити магазини, і щоб всі покупці мали змогу купити необхідний товар”, – повідомили в прес-службі мережі “АТБ”.

Асортимент харчів в магазинах також залежить і від місцерозташування виробничих підприємств. Зрозуміло, що у зоні активних бойових дій більшість виробників повністю або частково зупинили свою діяльність.

“На ринок однозначно вплинули бойові дії у Київській, Харківській областях, на сході та півдні країни. При цьому виробники з більш-менш “спокійних” регіонів скоротили асортимент через брак сировини, рук, транспорту, палива, тощо”, – наголосила власниця вінницької мережі фудмаркетів AIWA Наталія Рекута.

Вона додала, що мережа має складнощі з дитячим харчуванням, тому що принципово відмовились від білоруських товарів, а імпортоване з інших країн надходить із перебоями. Разом з тим, спостерігається брак чорного перцю та інших приправ для кулінарії, що доставлялися з Києва. Проблема є також з упаковками для фасованих круп, які раніше постачали з Харківської області.

Умови постачання товарів

Під гнітом війни змінились також взаємовідносини між рітейлерами та постачальниками товарів. Поки не можна сказати про якийсь стабільний механізм, бо все змінюється майже щодня.

“Одразу після початку повномасштабного вторгнення, вийшов указ президента, де розрахунок за поставки має бути здійснений в межах трьох днів. Але і позиції у взаємовідносинах мережа-постачальник змінилися кардинально. На сьогодні виробнику продати товар – не проблема, проблема – аби цей товар дістався полиці магазинів. На фоні того, що деякі банки припинили кредитувати мережі, у них дійсно інколи недостатньо грошових ресурсів”, – підкреслив голова комітету Верховної Ради з питань фінансів Данило Гетманцев.

Кожна мережа налагоджує для себе окремо з кожним постачальником свої домовленості. Інколи йдеться вже не про вигідні умови для заробітку, а просто про наявність товару в магазині за найбільш привабливою для покупця ціною.

“З виробниками доводиться працювати на договірних умовах — з кожним за окремою схемою. Хтось вимагає передоплату, хтось погоджується на відстрочку. Проблема не в тому, що нема кому постачати. Проблема в швидкості постачань; імпортні продукти затримуються через численні перевірки на блок-постах. Якщо раніше ми могли прийняти 8 машин з імпортом за робочий тиждень, то зараз це одна – дві”, – зазначили в мережі Varus.

Цінові коливання

Війна також вплинула на цінові зміни на продукти харчування. Їхня вартість може коливатись доволі часто, і це залежить від багатьох чинників.

“Мінімально подорожчали товари місцевого виробництва, тим більше, тих регіонів, де відносно спокійно. До прикладу, у “яблуневій столиці” країни — Вінниці є притомні запаси цукру та яблук. Тому вартість першого в нас майже не змінюється, а яблука подорожчали лише на 50 копійок за останній час (з моменту війни на 1,50 гривні). У цілому спостерігається помірне зростання цін на місцеві товари — до 5 відсотків”, – проаналізували в AIWA.

В мережі підкреслили, що з цінами на привозні, для деяких регіонів, продукти зовсім інша ситуація. Їхня вартість коливається щодня і зростання подекуди сягає 20 відсотків. Для прикладу, ціна продуктів борщової групи, які завозять з-під Миколаєва, змінюється ледь не кожного дня.

“Популярний “Ролтон” вироблявся в Білій Церкві, а після закриття підприємства через бойові дії, шлях цих макаронних виробів подовжився таким чином: вони їдуть до нас із Румунії через посередництво імпортерів Молдови. Логічно, що ціну неможливо утримати на попередньому рівні”, – повідомили в мережі супермаркетів AIWA.

Наразі вартість продуктів значним чином залежить від пального, яке зросло в ціні або й взагалі знаходиться подекуди в дефіциті, від умов логістики та від ризиків, які наперед враховують у ціну товару постачальники та виробники.

Проблеми з кадрами

У зв’язку із вимушеним переміщенням мільйонів людей в межах України або за кордон, загальною мобілізацією і власним нестримним бажанням українців ставати на захист своєї Батьківщини, виникли проблеми нестачі робочої сили в продовольчих магазинах.

“Від початку бойових дій частина співробітників евакуювалася за кордон, тому на підтримку супермаркетів вийшли співробітники офісів — менеджери, які зараз не задіяні за основною своєї спеціальністю. Всі акції скасували, а над ними працювало чимало людей з усіх департаментів. Це дозволило закрити нестачу робочої сили. Інколи в супермаркети приходили волонтери — друзі, знайомі або родичі персоналу, навіть діти співробітників зголошувались допомагати батькам. Вони розкладали товари на полиці”, – описала ситуацію в мережі Varus її виконавчий директор Наталія Азюковська.

В багатьох торговельних компаніях зараз найбільша проблема з водіями. Когось мобілізували, хтось записався до територіальної оборони. Тому зараз департаменти логістики та підбору персоналу торгових мереж активно шукають водіїв вантажних машин для закриття прогалин.

Не зважаючи на значні виклики, які принесла підла та кривава війна, вітчизняні супермаркети намагаються продовжити безперебійну роботу своїх магазинів, щоб по максимуму забезпечити населення необхідними харчовими продуктами. А пересічним українцям потрібно тільки не створювати для рітейлу додаткових проблем – не змітати з полиць все, що бачимо, і не створювати штучного дефіциту харчів. Україна буде нагодована. Україна переможе!

Джерело