В Україні супермаркети продають низькоякісну картоплю

Поділитись

В Україні супермаркети продають низькоякісну картоплю

За даними аналітиків, лише близько 5% картоплі, яку споживають жителі України, продавалася у 2019 році підприємствами роздрібної торгівлі, з яких лише трохи більше половини припадає на продаж у мережевому роздрібі, тобто в мережах супермаркетів країни. Інша картопля продається на ринках та у стихійних точках реалізації, а також виробляється самими споживачами або їх родичами та не проходить фазу товарно-грошового обміну.

У чому причина того, що споживачі воліють купувати картоплю в некомфортних умовах стихійної торгівлі, а не в мережах супермаркетів країни?

Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО), вважає, що винні у цьому насамперед самі мережі супермаркетів.

«Очевидно, керівництво мереж супермаркетів, яке не опускається до питань торгівлі таким базовим продуктом як картопля, просто не усвідомлює, що саме картопля призводять до недоотримання мільярдів гривень виручки. Споживач, бачачи щось брудне та низькоякісне на полиці замість картоплі, змушений йти на ринок у пошуках якісного товару. Ми багаторазово перевіряли це – ціни на картоплю на організованих та стихійних ринках України завжди значно вищі, ніж у супермаркетах, тому споживачів, навіть у такій небагатій країні, як Україна, відлякує не ціна, а якість картоплі у мережах супермаркетів. Вони готові йти на ринок, витрачати свій час і платити більше за більш якісну, чисту та калібровану картоплю!» – Каже експерт ФАО.

Експерт зазначає, що брудна картопля у супермаркетах України не відповідає навіть існуючим мінімальним державним стандартам безпеки продукції, не кажучи вже про міжнародні. А ось мережі супермаркетів Росії вже понад 10 років тому відмовилися від брудної картоплі на полицях, що призвело до динамічного розвитку місцевого виробництва. Тому Україна останніми роками й імпортувала картоплю із РФ.

На думку Андрія Ярмака, саме низька якість картоплі в Україні є головною причиною періодичних обвалів цін на неї та невигідності вирощування, що змінюються періодами масового та масштабного імпорту.

«Очевидно, що саме супермаркети можуть і повинні зробити перший важливий крок – принципово не допускати на полиці неякісну та брудну картоплю. Я впевнений, що вони не тільки не знизять продаж картоплі, а й зможуть її наростити. Більше того, у них підвищиться середній чек загалом через мережу, тому що покупці перестануть йти на базари за якісною картоплею. А картоплярі будуть просто змушені покращувати його якість, адже основна частина проблем якості картоплі формується у полі під час вирощування, і навіть до цього – через низьку якість насіннєвої картоплі», — каже Андрій Ярмак.

Часто доводиться чути слова українських фермерів про те, що вирощувати картоплю «експортної» якості надто дорого та складно. Проте платять вони за це багатомільярдними втратами у сезони надвиробництва, наприклад, у поточному сезоні 2021/22 років. Адже українська картопля не може експортуватися практично нікуди саме тому, що не відповідає мінімальним стандартам якості.

Джерело