Чому українська органіка масово йде на експорт

Поділитись

Чому українська органіка масово йде на експорт

Україна з кожним роком збільшує виробництво органічної продукції і експортні потужності. Якщо ще в 2002 році в Україні було зареєстровано 31 виробництво, то сьогодні налічується близько 600 операторів, які виробляють органічну продукцію на площі близько 500 тисяч га. При цьому Україна знаходиться на другому місці за обсягами експорту “органіки” в Євросоюз. Ми збільшили обсяги експорту на 27%, це більш ніж 337 тиc.т. І це 10% від всієї агропродукції, ввезеної в Євросоюз. Обганяє нас тільки Китай.

Однак незважаючи на щорічне зростання ринку, в порівнянні з Європою, в Україні низький рівень споживання органічної продукції на душу населення.

Що таке органічний продукт і які перспективи у локальних фермерів

Трохи теорії. Органічне землеробство (природне, біологічне, екологічне) – це метод виробництва продукції без застосування пестицидів, гербіцидів, хімічних добрив, регуляторів росту рослин, а також генномодифікованого посівного матеріалу. Спосіб обробки землі відрізняється від традиційного тим, що її не орють і не копають, а розпушують за допомогою спеціальних інструментів не глибше 5-10 см, щоб у грунті розвивалася хороша флора і еко-середовище для розвитку рослин.

Саме тому органічна продукція цінується і затребувана в усьому світі. Вона не містить “хімії”, є здоровим продуктом, не забруднює навколишнє середовище. Паралельно з’являється все більше людей, які хочуть споживати здорову їжу, тому переходять на органічну продукцію.

За даними Research and Market, очікується, що глобальний ринок органічних продуктів харчування і напоїв матиме середньорічний темп зростання 16,44% протягом прогнозованого періоду з 2020 по 2025 рік.

Україна теж не відстає від трендів, ну або хоча б намагається. Тільки за липень 2021 року в Івано-Франківській області було сертифіковано під органічні землі 500 га і зареєстровано 14 виробників органічної продукції. Переважна більшість з них працюють в області рослинництва, бджільництва, виробництво органічних добрив і тд.

Більшість сертифікованих українських органічних господарств розташовані в Київській, Одеській, Херсонській, Полтавській, Вінницькій, Закарпатській, Львівській, Житомирській областях. Площі – від пари гектар до декількох тисяч. При цьому експерти відзначають, що така тенденція на ринку вже існує більше десятка років у багатьох областях країни, але більшість фермерів орієнтовані на експорт.

“За останні 15 років ми бачимо зростання числа виробників і площ. Буває, що частина виробників з різних причин відмовляються займатися цим бізнесом і були роки, коли їх було багато, але, якщо подивитися на загальну динаміку, то їх число постійно зростає”, – розповів глава правління “Федерація органічного руху в Україні” Євген Милованов.

Хто активніше всіх споживає українську органіку

На початку 2021 року Кабінет Міністрів України затвердив постанову “Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року”. Головна мета – збільшити землі під органічне виробництво на 3% від загальної площі сільськогосподарських угідь. Також планується довести частку експорту органічної продукції до $ 1 млрд.

За рахунок того, що українським фермерам вдалося налагодити переробку сировини всередині країни це спричинило за собою зростання внутрішнього споживання локальних продуктів. Однак, якщо порівнювати з європейськими країнами, українці не так активно споживають органічну продукцію. Так, за 2020 рік на внутрішньому ринку України було реалізовано лише близько 8 тонн органічної продукції на суму $ 25,1 млн. Всього ринок органіки в Україні займає до 2%, коли в розвинених країнах цифра досягає 13%.

У 2020 році експортовано органічних товарів (молоко, йогурти, сметана, овочі, фрукти – всього 80 найменувань) на суму $ 204 млн, що на 8% більше, ніж в 2019 році. Поки що українська органіка більше користується попитом за кордоном, ніж усередині країни.

Значна частина виробленої української органічної продукції та сировини йде на експорт в 60 країн світу, серед яких країни Європи, Канада, США, Японія, Китай, Саудівська Аравія, Арабські Емірати, Сейшели, В’єтнам і тд. В Європу вирушає до 73% продукції, в США – 24%, Азія – 3%, Австралія і Океанія – менше 1%. А в топ-3 експортера входять США, Нідерланди та Німеччина.

Переважно українські фермери експортують сировину для подальшої переробки, але за останні 3-4 роки все більше реалізується готової продукції: соки, молочна продукція, крупи, концентрати до соків, кукурудза, соя і пшениця.

Чи потрібна органіка українському споживачеві

В Україні основними споживачами органічної продукції є люди середнього і вище достатку, які живуть у великих містах, у віці 25-40 років і мають сім’ї. Особливо увагу і перевагу органічної продукції відмічено з боку сімейних пар, де є маленькі діти, так як органіка, перш за все, це здорове харчування. Однак лише 1% споживачів в Україні розуміє, що таке органіка і яка різниця між нею і конвенційної продукцією.

Про зростаючий попит на органічну продукцію розповів власник органічної ферми “Ліхтенфельд” Олександр Доброжанскій. Каже, що найбільше покупців його продукції це жінки, де з 100% завітавших в інтернет-магазин 20% роблять покупку. Вікова категорія покупців в межах 35-50 років. Але в основному покупцями органічної продукції є люди, які мають проблеми зі здоров’ям.

“Був випадок, коли за тиждень близько 500 покупців органічної продукції це були люди після хіміотерапії або з онкологічними захворюваннями. Виходить, що люди, які мають проблеми зі здоров’ям намагаються правильно харчуватися і споживати здорову їжу”, – говорить він.

Найбільше в Україні споживають органічної молочної продукції, зернових, фруктів і овочів. Ринок ще не заповнений до кінця і в Україні не вистачає виробників органічного м’яса, прянощів, дитячого харчування, випічки, мало вирощують фруктів і овочів.

В європейських країнах споживачам прищеплюють звичку харчуватися органічною продукцією зі шкільних років. Наприклад, в Німеччині та інших країнах в раціоні харчування школярів обов’язково повинні бути органічні продукти. Також в деяких країнах дітей навчають вирощувати органіку на шкільних грядках, щоб з малого віку вони розуміли цінність даного продукту для здоров’я і навколишнього середовища.

В Україні ж складно впровадити в харчування школярів органічні продукти, так як вони закуповуються через тендер, де за підсумками виграє постачальник з найнижчими цінами. Наприклад, за 5 років на Полтавщині жоден виробник органічної продукції не скористався обласною програмою підтримки напрямки харчування в дитячих та соціальних установах через перешкоди в процесі тендерних закупівель.

“Попередня обласна програма розвитку агропромислового комплексу на 2015-2020 роки включала в себе напрямок розвитку органічного землеробства та виробництва органічних продуктів харчування. В тому числі, програма містила підтримку напрямку харчування в дитячих та соціальних установах. Але за п’ять років ми не отримали такого досвіду, і органічні виробники жодного разу не потрапляли в список переможців для поставки продуктів харчування, в першу чергу через процедури закупівель “, – таку думку висловив директор Департаменту агропромислового розвитку Полтавської ОДА Сергій Фролов.

За його словами, в Програмі розвитку та підтримки аграрного комплексу Полтавської області до 2027 року теж залишили для органічних виробників підтримку в напрямку харчування в дитячих та соціальних установах.

А на Волині, де працює 20 операторів і під органічним землеробством знаходиться 4,5 тис га, вже є перші випадки використання органічних продуктів в дитячому харчуванні – в сімейному клубі “Зернятко”.

Що заважає розвитку українського ринку органічних продуктів

Із стримуючих чинників розвитку органічної продукції в Україні є низька купівельна спроможність населення з урахуванням, що органічна продукція коштує трохи дорожче, ніж звичайні продукти приблизно на 20-30%, при цьому деякі групи товарів все ж дешевше звичайних. Плюс гальмує розвиток нерозвинена законодавча база при тому, що існують програми і підтримка розвитку галузі, не дають повноцінно розвивати виробництво органіки в Україні. Також важливим фактором є недостатня інформованість як споживачів, так і виробників органічної продукції щодо особливостей її вирощування та продажу.

Для розвитку органічного ринку в Україні виробники повинні вкладати гроші в маркетинг і підвищення обізнаності споживачів про корисність такої продукції. Наприклад, у європейських фермерів і кооперативів витрати на маркетинг є суттєвою частиною бюджету, в ході якої акцентується увага на сімейний працю, емоційну складову і екологічний аспект.

Джерело